GDPR fejlesztések a ShopRenterben

 

Szeretnénk olyan háttérinformációkkal szolgálni, amelyek segítenek abban, hogy jobban megértse, a ShopRenter hogyan tesz eleget a május 25-én hatályba lépő GDPR követelményeinek. 

© 2018 ShopRenter

Mi az a GDPR és mi számít személyes adatnak? 

Az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) egy jogszabálycsomag, amelynek célja az uniós polgárok személyes adatainak védelme, továbbá annak elősegítése, hogy ezeket az adatokat minden szervezet átlátható és biztonságos módon kezelje. A GDPR nem csak az EU-ban működő vállalkozásokra vonatkozik, hanem minden olyan vállalkozásra is, amely ellenőrzi vagy feldolgozza az uniós polgárok adatait.

Személyes adatnak minősül a természetes személyek azonosítói vagy egyéb olyan információk ami alapján be tudunk azonosítani egy természetes személyt, például név, telefonszám, helymeghatározó adat, online azonosító vagy a természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági, kulturális vagy szociális tényezői.

Törlés joga

Az érintett jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő törölje a rá vonatkozó személyes adatokat.

A legtöbb esetben 30 napon belül teljesíteni kell az érintett törlési kérelmét. A törléshez való jog azonban nem abszolút, bizonyos esetekben nem alkalmazható.

A regisztrált felhasználó a fiókjába történő bejelentkezéskor a személyes adatainak törlésére szolgáló gombbal minden adatát törölni tudja a webáruházból.

A vendég vásárló vagy hírlevél feliratkozó egy erre a célra létrehozott szöveges menüpontban az e-mail címe megadásával kérvényezheti a személyes adatainak a törlését.


Az érintett hozzájárulása

A személyes adatok kezelése akkor és annyiban jogszerű, amennyiben az érintett hozzájárulását adta személyes adatainak egy vagy több konkrét célból történő kezeléséhez. 

A ShopRenterhez olyan funkciókat adtunk hozzá, amelyek az adatok GDPR-kompatibilis módon történő gyűjtését, nyomon követését és kezelését a lehető legegyértelműbbé teszik.

A ShopRenteres webáruházakba a legtöbb személyes adat regisztráció, vendég vásárlás, vásárlás és hírlevél feliratkozás során kerül be. Ezen csatornák mindegyikénél megfelelő tájékoztatást kell adni a felhasználó számára a személyes adatok kezelésének céljáról és mikéntjéről. 

Ez a következő admin menüpontokat érinti:

  • Hírlevél feliratkozás modul / Adatvédelmi checkbox bekapcsolása 


  • Hírlevél küldő / Beállítások / Regisztrációkor hírlevél feliratkozás alapértelmezett értéke


  • Beállítások / Bolt beállítások / Belépés és regisztráció beállításai / Regisztrációs célú hozzájárulás


  • A Jelentéseken belül visszakövethetővé válik a felhasználók regisztrációs célú és hírlevél hozzájárulása.


  • A hírlevél feliratkozókat újra lehet aktiválni az admin felületről indított hírlevelekben elhelyezett aktiváló linkkel. 

Személyes adatok módosítása

Ahogyan az adatainak a törlését vagy elérését, úgy azok módosítását is kérvényezheti a felhasználó, ha azok pontatlanok vagy hiányosak.

Amennyiben egy felhasználó arra kéri Önt, hogy változtassa meg az adatait, Ön (vagy a webáruház más adminisztrátora) az admin felületen - ahogy eddig is -  módosíthatja azokat.  

A regisztrált felhasználó a fiókjába történő bejelentkezéskor a személyes adatainak letöltésére szolgáló gombbal minden róla tárolt személyes adatot kiexportálhat a webáruházból.

A vendég vásárló vagy hírlevél feliratkozó egy erre a célra létrehozott szöveges menüpontban az e-mail címe megadásával kérvényezheti a személyes adatainak a letöltését. 


Az érintett jogosult arra, hogy a rá vonatkozó személyes adatokat géppel olvasható formátumban (pl.: JSON, CSV, XML) megkapja.

Adathordozhatósághoz való jog

A GDPR számos adatvédelmi garanciát igényel. Ilyen például a titkosítás, a pszeudonimizálás és névtelenítés.

Biztonsági intézkedések

A ShopRenter megerősítette a biztonsági ellenőrzéseket a szerverein. A titkosítással kapcsolatos intézkedések mellett a ShopRenter infrastrukturális csapata számos lépést tett a személyes adatok fokozott védelme érdekében.

Az adatokhoz való belső hozzáférés szabályozott és nyomonkövethető. Bármikor visszakereshető, hogy a ShopRenteren belül melyik munkavállaló, mikor és milyen céllal fért hozzá adott személyes adatokhoz.


A cookie-k használatához a felhasználónak kifejezetten és egyértelműen hozzá kell járulnia, sőt arra is lehetőséget kell adni, hogy megváltoztassa döntését, azaz visszavonhassa hozzájárulását a cookie-k használatához.

Cookie kezelés

A ShopRenteres webáruházak nanobárja kiegészült a "Cookie elfogadás és tiltás" opcióval, amelynek segítségével az áruház látogatói beállíthatják milyen típusú cookie-k használhatához járulnak hozzá. 

Az admin felület Sablon testreszabása menüpontjában lehetőség van marketing jellegű scriptek beillesztésére. Ide az olyan scripteket lehet beilleszteni, amelyek marketing jellegű cookie-kat hoznak létre, így ezeket a felhasználó le tudja majd tiltani az áruházban. 

MIT ÍR ELŐ A RENDELET?

HOGYAN VALÓSULT MEG EZ A SHOPRENTERBEN?

GDPR fejlesztések a ShopRenterben

A ShopRenter keményen dolgozott, hogy minden webáruházunk teljes mértékben GDPR-kompatibilis legyen. Az alábbiakban részletes leírást találhat az általunk készített funkciókról.

Mit készítettünk? 

GYAKRAN FELMERÜLŐ KÉRDÉSEK:

Tudnivalók webáruház tulajdonosoknak

Dr. Krausz Miklós ügyvéd, infokommunikációs szakjogász segítségével 9 pontban foglaltuk össze a webshopok tennivalóit, fő feladatait a GDPR-ral kapcsolatban. A cikk a következő oldalon érhető el:   A webshopok és a GDPR - Jogi útmutató 

Milyen tennivalói vannak egy webshop tulajdonosnak? 

További kérdése lenne?

Bízunk benne, hogy minden kérdésére választ kapott a GDPR-ral kapcsolatban. Amennyiben további kérdése van, kérjük, nyugodtan vegye fel a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal , akik készséggel segítenek majd.

A ShopRenter naprakész frissítési listájában megtekintheti az elkészült fejlesztéseket és azok beállítási módjait a következő linkre kattintva: 

Az áruház adminisztrátor adhat-e le új rendelést a vásárló nevében, ha a vásárló megkéri rá?

Ha vevőről van szó, tehát már vásárolt az áruházban, akkor tájékoztatást kapott arról, hogy a személyes adatait kezelik, tehát le lehet adni a rendelést a nevében. Ellenkező esetben csak akkor adható le rendelés, ha előzetesen emailben tájékoztatjuk a vevőt arról, hogyan kezeljük az adatait.  

Mi történik akkor, ha én szabályosan működöm, de a hírlevélszolgáltatóm nem? Megbüntethetnek emiatt?

A webáruház az adatfeldolgozó tevékenységéért felelősséggel tartozik, ezért amennyiben az adatfeldolgozáshoz kapcsolódóan magas a kockázat, akkor igen, megbüntethetik.     

"Az adatvédelmi incidens valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve." - Ez pontosan mit jelent?

A kockázat mértéke attól függ, hogy milyen adat kerül ki, mennyi adat kerül és hogy hogyan kerül ki. Minél több és minél érzékenyebb adathoz férhettek hozzá illetéktelenek, annál magasabb a kockázat.

A vevő adatainak törlése azt jelenti, hogy a vevő korábbi rendelései is törlődnek a rendszerből, és később ezeket már nem lehet visszakeresni?

Ha az érintett nem járul hozzá a személyes adatai kezeléséhez és azok törlését kéri, akkor az üzemeltető a vevő kapcsolati adatait, rendeléseit és minden rá vonatkozó adatot visszavonhatatlanul törölhet a webáruházból. Ezeket később már nem lehet visszaállítani.

Minden megszerzett e-mail cím esetén bizonyítanom kell, hogy az érintett hozzájárult a személyes adatai kezeléséhez? 

Az adatkezelés jogszerűnek minősül abban az esetben is, ha a szerződés teljesítéséhez kapcsolódik, például a vásárlónknak rendelés visszaigazoló üzenetet küldünk. Ezen kívül jogos érdeknek számíthat, ha a vásárló számára kapcsolódó termékekről vagy szolgáltatásokról küldünk üzenetet.

Az adatvédelmi tisztviselőmnek kell vezetnie, hogy ki és milyen személyes adatokhoz fér hozzá a vállalkozásomban?

Adatvédelmi tisztviselő kinevezése a legtöbb esetben nem kötelező, de adatkezelési nyilvántartást ettől függetlenül vezetni kell. Ebben le kell írni, hogy ki és milyen adatokat kezel, illetve mi a célja az adatkezelésnek. Ezt a nyilvántartást bárki vezetheti, és akár egy egyszerű Excel táblázat is megfelel a célra.

Milyen esetben kell adatvédelmi tisztviselőt kinevezni?

Csak ezekben az esetekben kell adatvédelmi tisztviselő:

a) ha az adatkezelést közhatalmi szervek vagy egyéb, közfeladatot ellátó szervek végzik; 


b) ha az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó fő tevékenységei olyan adatkezelési műveleteket foglalnak magukban, amelyek az érintettek rendszeres és szisztematikus, nagymértékű megfigyelését teszik szükségessé; vagy


c) ha az adatkezelő vagy az adatfeldolgozó fő tevékenységei a személyes adatok különleges kategóriáinak vagy a büntetőjogi felelősség megállapítására vonatkozó határozatokra és bűncselekményekre vonatkozó adatok nagy számban történő kezelését foglalják magukban.